Skip to main content
profile pic
Anders Thoresson

Googles sök blir socialt

| | | | | Lästid: 1 minuter (1081 tecken)

Sökresultaten hos Google ska bli mer personliga. Genom att bland annat väga in vilka dina vänner är på nätet, vilka bloggar du läser i Google Reader och på andra sätt ta hänsyn till vem just du som söker är, ska sökresultatet bli mer relevant. I vintras gjorde jag en intervju med Jürgen Galler, europeisk produktchef för Googles sökprodukter. Frågorna handlade om hur sökresultaten kan förbättras, och svaren blev en sidoartikel till en text som handlade om svenska Twinglys planer: Att låta användarens bekanta på nätet påverkar hur resultatlistan ser ut.

Om det var just nya Google Social Search som Jürgen Galler hade i tankarna när han svarade på mina frågor vet jag inte, men det ligger i alla fall nära till hands att tro att så var fallet. Alldeles oavsett, Social Search är ett steg på vägen mot att göra nätets söktjänster mer användbara.

Att Social Search tar hänsyn till vilka kontakter man har i Gmail och Google Contacs är inte överraskande. Mer intressant är att tjänsten i nuläget också tittar på Twitter och Friendfeed. Det visar att allt vi gör på webben är användbart i större sammanhang.

Jag har än så länge bara hunnit testköra Social Search ytterst lite, och har ännu inga tankar om hur det fungera. Ni som vill testa själva kan koppla ert Google-konto till tjänsten på Google Labs