Sökresultaten hos Google ska bli mer personliga. Genom att bland annat vĂ€ga in vilka dina vĂ€nner Ă€r pĂ„ nĂ€tet, vilka bloggar du lĂ€ser i Google Reader och pĂ„ andra sĂ€tt ta hĂ€nsyn till vem just du som söker Ă€r, ska sökresultatet bli mer relevant. I vintras gjorde jag en intervju med JĂŒrgen Galler, europeisk produktchef för Googles sökprodukter. FrĂ„gorna handlade om hur sökresultaten kan förbĂ€ttras, och svaren blev en sidoartikel till en text som handlade om svenska Twinglys planer: Att lĂ„ta anvĂ€ndarens bekanta pĂ„ nĂ€tet pĂ„verkar hur resultatlistan ser ut.
Om det var just nya Google Social Search som JĂŒrgen Galler hade i tankarna nĂ€r han svarade pĂ„ mina frĂ„gor vet jag inte, men det ligger i alla fall nĂ€ra till hands att tro att sĂ„ var fallet. Alldeles oavsett, Social Search Ă€r ett steg pĂ„ vĂ€gen mot att göra nĂ€tets söktjĂ€nster mer anvĂ€ndbara.
Att Social Search tar hÀnsyn till vilka kontakter man har i Gmail och Google Contacs Àr inte överraskande. Mer intressant Àr att tjÀnsten i nulÀget ocksÄ tittar pÄ Twitter och Friendfeed. Det visar att allt vi gör pÄ webben Àr anvÀndbart i större sammanhang.
Jag har Àn sÄ lÀnge bara hunnit testköra Social Search ytterst lite, och har Ànnu inga tankar om hur det fungera. Ni som vill testa sjÀlva kan koppla ert Google-konto till tjÀnsten pÄ Google Labs